Zobrazení dnes: 39
Zobrazení včera: 28527
Zobrazení 2024: 5483487
Zobrazení 2023: 5266082
Zobrazení 2022: 5508850
Zobrazení 2021: 5624594
Zobrazení 2020: 5905851
Zobrazení celkem: 79009375

Vše pro školy

Partnerské projekty

Přihlášení

Jméno :

Heslo :



Informace pro školy - školní akce

Přihláška na workshop zdarma


Vážená paní, vážený pane,

dovolte mi, abych Vás jménem Města Český Brod pozvala na workshop, jehož tématem bude implementace programu Ekoškola v České republice. Svými příspěvky diskusi zpestří koordinátorky ekologického školství z Norska. Věříme, že setkání zprostředkuje příklady dobré praxe, umožní navázání nových kontaktů a podpoří implementaci programu Ekoškola nejen v České republice, ale i v partnerské skandinávské zemi.

 

Termín:    18.10.2011 od 8:30 do 13:15 hod.

Místo konání:         Hotel Svornost, Novozámecká 284, Praha – Dolní Počernice

Pořadatel:                          Město Český Brod

Odborný garant:              Sdružení Tereza

Účast na akci je zdarma.

Workshop je určen pro koordinátory EVVO, ředitele škol a všechny pedagogy, kteří mají o problematiku zájem. Vítáni budou zástupci škol, které jsou do programu zapojené, ale i těch škol, které zapojené nejsou. Workshopu se mohou účastnit i představitelé veřejné správy, kteří by chtěli ve svých municipalitách program Ekoškola zavést.

 

Prezentace a diskuse budou simultánně tlumočeny z anglického jazyka do češtiny.

 

Počet osob na workshopu je limitován. Přihlášky zasílejte nejpozději do pátku 14.10.2011 na adresu pilatova@mcn.cz.

 

Workshop je jednou z aktivit studijní cesty, kterou Město Český Brod připravilo pro šestičlennou norskou delegaci, složenou z koordinátorek EVVO z norských škol. Celý program je šestidenní, začíná příletem dne 17.10. do Prahy, dne 18.10. se bude konat v Praze – Dolních Počernicích workshop na téma Ekoškola, 19.10. jsou připraveny exkurze v okolí Liberce (ZŠ Švermova, ekocentrum Střevlík, Ještěd – terénní exkurze se společností Čmelák, společnost přátel přírody), 20.10. bude program pokračovat v okolí Ústí nad Labem (ZŠ Karla IV., ZŠ v Povrlech, NP České Švýcarsko), 21.10. v okolí České Lípy (ZŠ Slovanka, ZŠ Dubá, CHKO Kokořínsko).

 

Studijní cesta i workshop jsou součástí projektu Ekologické školství v Norsku a v České republice - INSPIRACE A VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ, který realizuje Město Český Brod. Projekt byl podpořen z Blokového grantu „Fond technické asistence“ Finančních mechanismů EHP/Norska.

 

Děkuji a těším se na případnou spolupráci. V případě jakýchkoliv dotazů mě neváhejte kontaktovat.

 

S pěkným pozdravem

 

Mgr. Emilie Pilátová

 

projektová manažerka

GSM: +420 777 753 109

 

MCN, o.p.s.

Kvestorská 5

140 00 Praha 4

www.mcn.cz

Region : Praha
Telefon : +420 777 753 109
Email : pilatova@mcn.cz
Datum vložení : 12.10 09:12 - 2011

 

Sluneční energie do školek v evropském finále


Projekt Solární energie do školek Mateřské školy Ohaře se probojoval do evropského finále soutěže U4energy. Slavnostního vyhlášení v italské Neapoli, které proběhne 13. října, se vedle školky ze středočeské obce zúčastní i školy z Rakouska, Chorvatska, Malty, Slovinska a pořadatelské země. U4energy, první celoevropská soutěž o energetickém vzdělávání, je organizována Evropskou komisí a financovaná prostřednictvím programu Inteligentní energie pro Evropu.


Mateřská škola Ohaře se do finále soutěže probojovala i navzdory skutečnosti, že je toto klání určené pouze pro základní a střední školy. „Protože je náš projekt Solární energie do školek opravdu velmi kvalitní, oslovila jsem přes Dům zahraničních služeb příslušné evropské orgány, které naší mateřské škole nakonec udělily výjimku a mohli jsme se do soutěže přihlásit. Ještě větší překvapení ale bylo, že jsme v kategorii „Energy efficiency measures at school“ postoupili do finále“, říká Iveta Dudková, ředitelka MŠ Ohaře. „Projekt nejen že šetří náklady na provoz školky, díky němu se navíc i malé děti formou her a na základě konkrétních příkladů dozví, jak správně šetřit energii“, dodává Dudková.


Cílem projektu „Solární energie do školek“ je úspora energií a zlepšení životního prostředí v obcích prostřednictvím využívání alternativních zdrojů energie namísto neekologických zdrojů ohřevu teplé vody. Alternativním zdrojem energie jsou v tomto případě solární panely na teplou užitkovou vodu. Projekt Občanského sdružení Zálabí získal v červnu 2010 finanční podporu v rámci grantového programu Partnerství pro Kolínsko automobilky TPCA, samotná instalace panelů na školce v Ohařích proběhla v srpnu 2010 a v následujících měsících byl celý systém ověřen v praxi. Slavnostní uvedení do provozu proběhlo 22. dubna 2011 na Den Země.


Úspora energie


Provoz Mateřské školy Ohaře byl a je zcela závislý na elektrické energii (vytápění, ohřev vody, spotřebiče), tato skutečnost se také odráží v provozním rozpočtu. V roce 2010 bylo na provoz školky určeno 300 000 Kč, 47 % z celkové sumy (140 000 Kč) spotřebovala právě elektřina. Záměrem při realizování projektu bylo, s ohledem na vzrůstající ceny elektřiny, snížit tuto finanční zátěž a současně poskytnout dětem a zaměstnancům školky komfort teplé vody po celý den.

U tohoto projektu je nutné vzít na vědomí, že v zimních měsících má školka velkou spotřebu elektrické energie, neboť je vytápěna akumulačními kamny, zatímco v měsících se slunečním svitem je spotřeba téměř nulová, protože ohřev vody zajišťují sluneční kolektory a elektřinu spotřebovávají pouze drobné elektrické spotřebiče


DOSAŽENÉ ÚSPORY

Ušetřená energie v %

Elektřina (%)

11,01%

Snížení emisí CO2

Následkem snížení spotřeby elektřiny

2370,16

Finanční úspory

Následkem snížení spotřeby elektřiny

369,54 €



Sluneční kolektory v praxi


Výhodou slunečních kolektorů na MŠ Ohaře je absence obsluhy, vše je automatické a bezpečné, vedoucí pracovník pouze sleduje teplotu vody na digitálním ovladači. Několik desítek let staré bojlery v havarijním stavu nahradila bivaletní nádoba a výrazně tak zútulnila umývárnu dětí. Ve staré budově z roku 1898 je instalováno nejmodernější zařízení na využití obnovitelných zdrojů.



Partnerství pro Kolínsko


Grantový program TPCA Partnerství pro Kolínsko vznikl v roce 2005 z iniciativy automobilky Toyota Peugeot Citroëm Automobile s cílem systematicky přispívat k rozvoji kolínského regionu. Každý rok jsou vybírány veřejně prospěšné projekty, které jsou podpořeny celkovou částkou 4 milióny korun. Regionální podpora se vztahuje na čtyři oblasti životní prostředí, bezpečnou dopravu, vzájemné soužití a zapůjčení vozidla. Cílem programu TPCA Partnerství pro Kolínsko je přispět k trvale udržitelnému rozvoji Kolínska, rovnováze jeho ekonomického, sociálního i ekologického rozměru a k většímu zapojení občanů do dění v obcích.



MŠ Ohaře


Mateřská škola Ohaře byla otevřena v roce 1980. Školka je jednotřídní a chodí do ní děti z Ohař, Němčic a ostatních spádových obcí. Od roku 2003 je školka právním subjektem a jejím zřizovatelem je obec Ohaře.


Region : Praha
Email : vladimir.bukac@eurorscg.cz
Datum vložení : 10.10 09:50 - 2011

 

NABÍDKA PRO LYŽAŘSKÉ VÝCVIKY A ŠKOLNÍ SKUPINY 2011/2012


Pro vaše zimní aktivity nabízíme ubytovací kapacitu hotelu U ZVONU v Dolním Dvoře u Vrchlabí. Objekt B++ se nachází jen 150 m od skiareálu, kde jsou 4 vleky, lyžařská škola, občerstvení. Technické zasněžování i noční lyžování. Skibus zdarma do Černého Dolu. 

O nás více na www.hoteluzvonu.cz  Zveme srdečně na návštěvu.

M.Bukovská hotel U ZVONU Dolní Dvůr


----------------------------------------------------------------

Vážení přátelé zimního vyžití v Krkonoších,
dovolujeme si Vám jako noví majitelé lyžařského areálu v Dolním Dvoře spolu s partnery představit novou nabídku pro Vaše připravované týdenní pobyty v rámci lyžařského výcviku či skupinového vyžití.

    Jako profesionálové a po letitých zkušenostech z provozu lyžařských areálů jsme se rozhodli
nejen výrazně snížit cenové podmínky, ale nabídnout Vám i potřebný servis, který odpovídá potřebám návštěvníkům Krkonoš pod motem „…návrat české rekreační turistiky do nejvyšších českých hor“

1 den lyžování pouze 200Kč

Info o Dolním Dvoře a lyžařských možnostech:
Obec Dolní Dvůr leží v centru Krkonoš mezi Vrchlabím a Černým Dolem
Dolní Dvůr i Černý Důl jsou klidné střediska rodinného typu, vhodné pro začínající a nezkušené lyžaře
Dolní Dvůr provozuje 3 + 1 vleky na svazích s technickým zasněžováním i večerním lyžováním
s naší nabídkou získáte možnost lyžovat 1 či 2 dny ve velkém areálu v Černém Dole včetně dopravy
přímo v areálu je budova s občerstvením (lze dojednat pitný režim), WC a ski servis půjčovny a školy
 - na našich webových stránkách doporučujeme pouze ubytovatele, kteří své nabídky garantují

Info o cenových možnostech a zvýhodnění:
ceny skipasů jsme snížili na provozní minimum tak, aby odpovídaly potřebám lyžařů i povaze areálu
naše nabídka obsahuje výraznou slevu a na každých deset žáků (skipasů) obdržíte 1 ks skipasu zdarma
naše nabídka obsahuje i přepravu skibusem na celodenní lyžování v areálu Černý Důl (Út, St, Čt)
cenové zvýhodnění platí i pro organizované sportovní skupiny a další neziskové organizace

Info o možnostech doplňkového vyžití:
- dle sněhových podmínek zde upravujeme i běžecké stopy a svah pro začínající snowboardisty
- každý pátek je připraven pro skupiny jednoduchý slalomový závod
- každou středu probíhá zábavná Sněhulák show s maskotem a soutěží
- dle požadavku je možno dohodnout další zajímavé programy ve zdejší lyžařské škole

cena zvýhodněného skipasu 5 ze 6 dní  a) 5 ze 6 dní = 5 dní Dolní Dvůr (libovolný den volno) á 1000Kč*
b) 4+1 ze 6 dní = 4 dny Dolní Dvůr + 1 den Černý Důl á 1.150Kč*
c) 3+2 ze 6 dní = 3 dny Dolní Dvůr + 2 dny Černý Důl á 1.300Kč*  (* běžná cena denního skipasu v Dolním Dvoře á 360Kč a v Černém Dole á 610Kč)
(* uvedené ceny jsou včetně DPH. Skipas platí na denní lyžování od 9 do 16 hodin, neobsahuje večerní lyžování)
 (* běžné cenové, provozní a organizační podmínky naleznete na našich webových stránkách)

Věříme, že Vás tato nabídka zaujme a vyhoví Vašim požadavkům i možnostem.
Neváhejte nás kontaktovat přímo nebo prostřednictvím našich partnerů z řad ubytovatelů.

MUDr. Petr Martinov - majitel lyžařského areálu v Dolním Dvoře

Region : Trutnov
Telefon : 499 522 019, mob: 604 270 431
Web : www.hoteluzvonu.cz
Email : m.bukovska@centrum.cz
Datum vložení : 05.10 12:29 - 2011

 

POHÁDKA SE VRACÍ - Mrazík muzikál na ledě


Turné 2011

Po úspěšném turné 2010, které shlédlo na 120 tisíc diváků a po kladných ohlasech a mnoha dotazech pro Vás připravujeme turné 2011. V období října až prosince 2011 navštívíme tato města: Ostrava, Hradec Králové, Bratislava, Žilina, Trenčín (Zvolen), Košice, Brno, Praha. Vstupenky budou postupně v předprodejích během února a března. Zároveň chystáme některé změny a dílčí vylepšení programu.

Předprodej vstupenek

Pro nákup vstupenek v předprodeji pro daná města klikněte zde - Předprodej vstupenek

Region : Praha
Datum vložení : 03.10 22:09 - 2011

 

Opravné maturity: Polovina studentů úplně vyhořela


U podzimních opravných státních maturit byla celková neúspěšnost skoro 48 procent, bez maturity tak zůstalo více než 11 tisíc žáků. Pětina přihlášených se k opravným testům vůbec nedostavila, zbytek propadl.

Podle v pátek zveřejněných statistik ministerstva školství dopadli nejhůř němčináři, propadlo jich 59 procent. Z matematiky pak neuspělo 53 procent studentů, z češtiny 24 procent.

„Z celkového počtu 23 700 přihlášených bylo na základě výsledků podzimních zkoušek vystaveno 12 388 maturitních vysvědčení. Úspěšnost podzimních maturantů rovná se 52,3 procenta,“ stojí ve statistikách ministerstva.

Po prvním ročníku státní maturity tak zůstává bez zkoušky dospělosti celkem 14,4 procenta studentů. Z toho 9,5 procenta u zkoušek propadlo, skoro pět procent se k nim vůbec nedostavilo.

Co teď může 11 tisíc žáků dělat? Opakovat ročník, anebo se přihlásit na úřad práce. „Na jaře budou mít ještě jednu možnost maturitu složit. Naučit se na ni,“ prohlásil ministr školství Josef Dobeš (VV).

Šéf centra pro přípravu nových zkoušek dospělosti Cermat Pavel Zelený k tomu dodal: „Maturita se stala masovou záležitostí, nikoli výrazem elitního vzdělávání. Maturita nutně musela změnit charakter, dramaticky se zvětšily rozdíly v jejím pojetí i náročnosti."

Zatímco nyní šlo k maturitám 77 procent populačního ročníku, v roce 1991 mělo zkoušku dospělosti jen 30 procent obyvatel. Maturita podle Zeleného také ukázala, že výsledky zkoušky z českého jazyka a literatury nepotvrzují „katastrofické“ komentáře o nízké úrovni čtenářské gramotnosti našich žáků.

Dobeš chce zvyšovat laťku

Kritéria pro úspěšné složení státní maturity se zatím měnit nebudou. „Nechci snižovat laťku. Naopak v budoucnu by se měla spíše zvyšovat,“ řekl Dobeš s tím, že jen tak mohou být čeští středoškoláci reálnou konkurencí zahraničním studentům a pracovníkům.

Příští rok se ale změní organizační pravidla. Písemná část bude předcházet ústní, aby ji mohly využít i vysoké školy při přijímačkách. „Ústní část budou také hodnotit ve školách nezávislí hodnotitelé, nikoli učitelé z dané školy, což je novinka. Tyto nezávislé hodnotitele bude Cermat, dá se říct, losovat pro jednotlivé školy,“ sdělil Právu ministr.

Také řekl, že na deseti středních školách nesložilo v řádném termínu státní maturity ani 20 procent studentů. Kvalitu těchto škol nyní prověřuje školní inspekce a není vyloučeno to, že by mohly být zrušeny a vymazány z rejstříku vzdělávacích zařízení. Školy však ministr zveřejnit nechce.

Region : Praha
Datum vložení : 30.09 12:56 - 2011

 

Kraj pokračuje ve slučování. Místo šesti škol budou tři


Olomouc - Olomoucký kraj od příštího školního roku sloučí šest svých středních škol a odborných učilišť do tří. Ve čtvrtek o tom rozhodli krajští zastupitelé. Pro se vyslovilo 39 zastupitelů, tři se hlasování zdrželi. Podle vedení kraje změna nesníží nabídku vzdělávacích oborů a nebude mít ani výraznější sociální dopady.

Nově vzniklé subjekty budou moci snáze překonat období, kdy se v regionu očekává další úbytek žáků devátých tříd. "Změna nastane k 1. září 2012, takže nebude nijak narušen probíhající školní rok. Nedojde k redukci vzdělávací nabídky či sociálním dopadům. Nejedná se o žádný ukvapený krok, racionalizaci škol provádíme postupně již od roku 2002," uvedl náměstek primátora Pavel Sekanina (ODS).

Jedním z hlavních důvodů je úbytek žáků

Zastupitelé schválili sloučení Střední školy technické v Mohelnici a Středního odborného učiliště zemědělského v Lošticích. Ve druhém případě se fúze týká Střední průmyslové školy a Obchodní akademie Uničov a tamní Střední odborné školy a Středního odborného učiliště. Transformace se dotkne i Prostějova, kde se počítá se spojením Švehlovy střední školy a Středního odborného učiliště stavebního.

Jedním z hlavních důvodů slučování škol je vedle poptávky na trhu práce i úbytek žáků, kteří vycházejí ze základních škol.

Letos jich bylo v Olomouckém kraji oproti loňskému roku o 300 méně. Pokles bude pokračovat nejméně do roku 2015, pak budou počty stagnovat. Populace patnáctiletých bude početně zesilovat až od roku 2020.

Žádné protesty nejsou, uvedl ředitel jedné ze škol

Větší problémy neočekává od sloučení ani ředitel Švehlovy střední školy v Prostějově Zdeněk Mendl. "U nás se o tom ví a žádné protesty jsem nezaznamenal. Máme asi jeden až dva příbuzné obory, které bychom mohli sloučit, aby došlo k úsporám i zkvalitnění výuky," řekl už dříve Mendl.

Olomoucký kraj převzal v roce 2001 celkem 168 škol a školských zařízení. Postupným slučováním dvou až tří do jediného subjektu dospěl k současnému počtu 125 středních škol a školských zařízení.

Region : Olomoucký
Datum vložení : 26.09 13:00 - 2011

 

Kolem testů v 5. a 9. třídách zuří konkurenční válka


Plošné testování v 5. a 9. třídách, které připravuje ministr školství Josef Dobeš (VV), by se mohlo zvrhnout v biflování otázek na testy. V úterý před tím v Senátu varovali zejména zástupci spolku Eduin. A také společností Scio a Kalibro, které se zabývají rovněž testováním znalostí žáků ZŠ, a školství je proto pro ně velkou konkurencí.

Ze zástupců ministerstva se zúčastnila pouze ústřední inspektorka Olga Hofmannová a její náměstci. Dobeš, jenž chce zkoušky spustit v roce 2014, nepřišel.

Podle senátora a stínového ministra školství Marcela Chládka (ČSSD), jenž slyšení inicioval, dostane ministerstvo bič na školy a bude je financovat podle výsledků testů. „Testování může být dobrý sluha, ale velmi zlý pán,“ uvedl.

Existuje prý riziko, že při plošném testování školy budou žáky připravovat hlavně na zvládnutí testů a upozadí znalosti a dovednosti, které se neměří. Navíc prý není jasné, co přesně se bude testovat a jaké jsou požadavky na znalosti.

Projekt za 140 miliónů 

Ministerstvo už ale připravilo standardy, podle nichž mají vzniknout otázky. Podle Ondřeje Hausenblase z Pedagogické fakulty UK však žádné skutečné standardy neexistují. „Po zkušenostech se státní maturitou považuji za velmi nerozumné se takto zabývat testováním v 5. a 9. třídách,“ řekl.

Tito odborníci poukázali také na výsledky mezinárodního srovnání znalostí PISA. V těch zemích, kde je zavedeno plošné testování, se prý sice postupně zlepšily výsledky žáků v testech, zároveň ale upadá celková vzdělanost.

Na zajištění jednotných zkoušek vypsalo ministerstvo výběrové řízení v hodnotě 140 miliónů. Přípravou zkoušek je pověřena Česká školní inspekce. První stovka škol by měla znalosti dětí ověřovat nanečisto už v listopadu.

„Testy budou žáci dělat na počítači, testovat by se mělo z češtiny, matematiky a z cizího jazyka,“ řekl již dříve Právu Dobeš.


Region : Praha
Telefon : 469775175
Web : http://www.novinky.cz/veda-skoly/245216-kolem-testu-v-5-a-9-tridach-zuri-konkurencni-valka.html
Email : webmaster@internettop.cz
Datum vložení : 22.09 10:28 - 2011

 

Ve výdajích na školy je Česko mezi zeměmi OECD druhé od konce


Česko vydává na vzdělávání 4,5 procenta hrubého domácího produktu. V žebříčku 34 členských států Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) je tak na předposledním místě. Menší podíl peněz dává do školství jenom Slovensko.

Průměr vyspělých zemí je přitom 6,1 procenta HDP. Vyplývá to z každoroční srovnávací zprávy, kterou včera zveřejnilo i české ministerstvo školství. Zpráva přitom pracuje se statistikami z roku 2008.

„Česká republika vydá ročně na žáka a studenta od primární do terciární vzdělávací úrovně celkem 5895 amerických dolarů (asi 106 tisíc korun),“ uvádí zpráva. Je nutno dodat, že částky jsou převedeny na paritu kupní síly.

Parita kupní síly měny XY vyjadřuje počet jednotek národní měny, za který lze koupit stejné množství výrobků a služeb na vnitrostátním trhu jako za jednotku měny XY na vnitrostátním trhu měny XY. Paritou kupní síly lze tak srovnávat země mezi sebou nebo jednu zemi v čase.

Při tomto přepočtu na žáka v základní škole dá náš stát ročně asi 68 tisíc korun, přitom „typická“ země OECD dává 128 tisíc korun. Velké rozdíly jsou i mezi náklady na středoškoláky: 110 tisíc korun v ČR oproti 161 tisíc korun v zemích OECD. Vysokoškolák pak Česko ročně stojí 149 tisíc korun, zatímco ve vyspělých zemích 246 tisíc korun.

Méně než pět procent HDP dává na vzdělání ještě Německo, Maďarsko, Itálie, Japonsko a Rusko. Naproti tomu státy jako Chile, Dánsko, Island, Izrael, Korea, Norsko nebo Spojené státy dávají na vzdělávání více než sedm procent HDP.

V zemích OECD jsou ale výdaje na vzdělání tvořeny ze 17 procent ze soukromých zdrojů, v Česku je to jen 12,7 procenta.

Nejvíc berou kantoři v Lucembursku

Materiál srovnává také platy učitelů. V roce 2009 si tak český kantor s patnáctiletou praxí vydělal na základní škole 426 tisíc korun v přepočtu na paritu kupní síly, na střední škole pak 436 tisíc korun. Hůř jsou na tom třeba učitelé v Maďarsku nebo na Slovensku, kteří v přepočtu na paritu kupní síly berou méně než 269 tisíc korun ročně. Naproti tomu v Lucembursku si pedagogové přijdou až na 1,795 miliónu korun ročně.

Zatímco v zemích OECD pobírají učitelé na základních školách o 77 procent vyšší platy než průměrní vysokoškoláci dané země v produktivním věku, v Česku berou pedagogové po 15 letech jen polovinu toho, co ostatní čeští vysokoškoláci.
Mezi roky 2000 a 2009 rostly platy učitelů prakticky ve všech zemích. K největšímu nárůstu (okolo 50 %) došlo přitom v Česku, Estonsku a Turecku.

Co se týká reálných platů, podle statistik Ústavu pro informace ve vzdělávání brali loni učitelé průměrně 25 150 korun, jsou v tom ale započítáni i ředitelé a vedoucí pracovníci škol.

V Česku připadá v mateřských školách na jednu učitelku 13,6 dítěte. Na základních školách 18,4 žáka na učitele.

Maturitu má v Česku téměř 90 procent lidí, což je skoro nejvíc ze sledovaných zemí. Z mladých lidí do 34 let má VŠ diplom 37 procent obyvatel OECD. V Česku je to pětina.


Region : Praha
Datum vložení : 20.09 11:14 - 2011

 

Školky jsou přeplněné prvňáčky s odkladem


Počet dětí, které dostaly odklad školní docházky, se letos výrazně zvýšil. To mnohde ztěžuje život mateřským školám. Ty totiž předškoláky umísťují přednostně. Pro mladší děti pak již místa nezbývají.


Zájem o školky zvyšuje i to, že poslední ročník ve veřejných školkách je podle zákona zdarma, platí se jen obědy.

„Děti s odkladem jsou stále brány jako ty předškolního věku. Školky pak odmítají mladší děti, nemohou jinak,“ potvrdila Právu vedoucí odboru školství českobudějovického magistrátu Dagmar Koubová.

Magistrát letos podle ní zaznamenal o padesát odkladů do prvních tříd víc než loni. V mateřinkách tak zůstalo 220 dětí s odkladem. „Tři roky dozadu se toto číslo pohybovalo kolem 170 dětí,“ dodala Koubová. Odmítnutých mladších dětí do mateřinek je v Českých Budějovicích 300.

Ani samospráva ani mateřské školy s tím nic nezmohou. O odklady žádá buď škola sama, nebo rodič. Potom je potřeba vyjádření pedagogické psychologické poradny či pediatra. Pokud je stanovisko kladné, dítě odklad dostane.

„Odhaduji, že poměr mezi žádostmi rodičů a školy je tak 50 na 50,“ uvedla Koubová. Zatímco škola žádá o odklad na základě nezralosti dítěte či poruchy soustředění, rodiče si většinou chtějí ulehčit život a nástup dítěte do školy prostě jen oddálit.

Ředitelka: rok navíc v MŠ je často zbytečný

O velkou pětitřídní mateřskou školu Brno-Jundrov s celkovou kapacitou 118 dětí měli zájem před zahájením školního roku rodiče celkem 62 dětí. Mohli však přijmout jen 29, sdělila Právu ředitelka Anna Balšínková.

„Nepovažuji to číslo za žádnou tragédii. Vybrala jsem všechny děti, které k 1. září 2011 dosáhly tří let, a jejichž matky chodí do práce. Zbyly děti mladší a také ty, jejichž maminky zůstávají doma s mladším dítětem,“ říká ředitelka.

Počet nově přijatých dětí by mohl být vyšší, ale i zde „přesluhuje“ deset dětí, jejichž rodiče požádali o odklad školní docházky. „V mnoha případech to bylo zbytečné,“ dodává Balšínková. Netají se tím, že uvítá přísnější podmínky k odkladu, které navrhuje ministr školství Josef Dobeš (VV).

Ten chce zavést tři stupně kontroly: rodiče by měli mít posudek pediatra, mateřské či základní školy a psychologa nebo pedagogicko-psychologické poradny. K tomu, aby dítě získalo odklad, by tak musely jeho školní nezralost potvrdit dva posudky. Dnes stačí jeden.

ZŠ zřizují třídy pro předškoláky

Téměř pětina dětí (2311), které měly v září nastoupit do první třídy, zůstala ve školkách ve středních Čechách. V roce 2007 jich bylo o 500 méně.

I v Jihlavě narůstá počet dětí s odkladem, ale problémy nemají. „Letos se dostavilo k zápisu 529 dětí. Žádost o odklad evidujeme u 130 z nich. Školy ani školky to však u nás nezaskočí: na druhé straně totiž nastupuje do školy 122 dětí, které měly odklad vloni,“ sdělil Právu mluvčí magistrátu Radek Tulis.

Ani v Ostravě letos nemají rodiče problémy. „Po březnových zápisech do prvních tříd ZŠ jsme evidovali 199 odkladů. Co se týče odmítnutí žádostí o nástup do MŠ, takový případ jsme v obvodu neřešili,“ řekl Právu mluvčí nejlidnatějšího tamního obvodu Ostrava-Jih Michael Kutty.

Už druhým rokem podle něj totiž obvod zvyšuje kapacity školek. „Letos byly zřízeny i třídy pro předškoláky v budovách základních škol a díky tomu se nám daří rodiče uspokojovat. V ojedinělých případech se mohlo stát, že dítě nebylo přijato do rodiči vybrané školky, ale našli jsme pro něj místo v jiné mateřince,“ dodal.

Zájem i o soukromé školky, byť jsou drahé

Rodiče, kteří mají smůlu a dítě se jim do státní školky nepodaří umístit, se mohou obrátit ještě na soukromé mateřinky. Ale i zde mohou být odmítnuti. Často se totiž stane, že i soukromá zařízení praskají ve švech, byť jsou drahé.

Anglická soukromá školka Slunečnice v městské části Brno-Řečkovice, Mokrá Hora nabízí kromě jazykové výuky veškerý servis, funguje 12 měsíců v roce. Za jediný měsíc rodiče zaplatí průměrně 8500 korun, sdělila ředitelka Naďa Černá.

Podle ní proti státním školkám nabízejí delší pracovní dobu, a to až do podvečerních hodin. Kapacitu dvacet míst mají zaplněnou, poptávka rodičů z celého města je o desítky vyšší.

V Česku připadá podle srovnání nejvyspělejších zemí (OECD) na jednu učitelku 14 dětí, vyhláška umožňuje 24 dětí, výjimečně kvůli populačnímu přetlaku až 28 dětí.


Region : Praha
Telefon : 469620064
Web : http://www.novinky.cz/domaci/244699-skolky-jsou-preplnene-prvnacky-s-odkladem.html
Email : webmaster@internettop.cz
Datum vložení : 15.09 09:17 - 2011

 

Maturanty poslanci napínají. Budou mít třetí povinný předmět?

Loni touto dobou přitom studenti vůbec netušili, budou-li maturovat podle nových pravidel a za jakých podmínek. Nyní se tak situace, co se týká pravidel zkoušení, opakuje.

Letos maturanti skládali zkoušku z češtiny, poté si volili mezi matematikou, nebo cizím jazykem. Pokud včas neprojde novela školského zákona, budou maturovat z češtiny, cizího jazyka a pak vybírat mezi matematikou, informatikou a společenskovědním základem.

Návrh poslankyň Věcí veřejných a KSČM, který chce udržet jednotné maturity v nynější podobě po dva roky, tedy s dvěma povinnými předměty, ve středu prošel do druhého čtení. TOP 09, ODS a ČSSD však zamítly návrh na bleskové projednání hned v prvním čtení, které by studentům dalo jistotu, že zůstanou jen dva maturitní předměty.

Sněmovna pouze zkrátila dobu projednávání novely ve školském výboru na 40 místo obvyklých 60 dnů. I kdyby však novela nakonec Sněmovnou prošla, vzhledem k projednávání v Senátu a možnému vetu prezidenta Václava Klause, není jisté, zda by mohla platit už pro příští školní rok. Pokud by měla platit, musí to být před 15. listopadem, tedy termínem podávání přihlášek k maturitní zkoušce ve školním roce 2011/2012.

Dobeš: Ministerstvo nezaspalo

Jestliže návrh včas neprojde, bude platit původní zákon. Ten počítá s tím, že od jara 2012 maturantům třetí povinný předmět přibude. Tři povinné předměty ale podle ministra školství Josefa Dobeše (VV) přinesou do škol více byrokracie. Na tu si už nyní učitelé a ředitelé hromadně stěžovali. „Nevím, jak by se na středních školách dělala státní maturita z informatiky, když tam chybí počítače v drtivé většině,“ uvedl ve Sněmovně Dobeš.

Nové testy nyní přitom neudělalo téměř 20 procent žáků. Dalších skoro deset procent k nim nebylo připuštěno. Za rok tak sítem neprojde podle předpokladů ještě více maturantů.

TOP 09 chce zafixovat současnou podobu maturit jen na jeden rok místo navrhovaných dvou let. Poté chtějí jednu úroveň maturit (nyní je lehčí a těžší) a tři povinné předměty. Studenti by také měli skládat státní maturitu jen písemně, prostřednictvím didaktického testu. Ve středu to řekla šéfka školského výboru Anna Putnová (TOP 09).

„Návrh (VV a KSČM) by bez jakéhokoli zhodnocení letošních maturit znemožnil zkvalitňování státní maturity a zakonzervoval současnou podobu na dva roky,“ dodala.

Dobeš se zlobí: „Důrazně se musím ohradit proti tvrzení kolegyně Putnové, že ministerstvo zaspalo při přípravě státních maturit. Současný model schválili v roce 2008 po více než deseti letech váhání poslanci a tehdy pro něj zvedli ruku někteří poslanci dnes zařazení do klubu TOP 09 a Starostů.“

TOP 09: Dvě úrovně obtížnosti? Nelogické

Dvě úrovně obtížnosti zkoušek, ze kterých si mohou studenti vybrat, jsou podle TOP 09 nelogické a nepovedou ke zvýšení kvality středních škol. „Ústní část zkoušky se navíc ukázala být i přes zavedení pravidel ne zcela objektivní, proto je třeba se zaměřit především na formu didaktického testu,“ myslí si Putnová. Stejně se před časem vyjádřil i ředitel soukromého pražského gymnázia PORG Václav Klaus, jehož škola dopadla při maturitách nejlépe.

Státní maturity se připravovaly 14 let, přišly na zhruba miliardu a půl. V rámci zvýšení transparentnosti chce TOP 09 zveřejnit veškeré smlouvy s dodavateli a po testování okamžitě zveřejnit otázky na internetu.

Dobeš dodal, že naopak po jeho příchodu na ministerstvo se podařilo zjednodušit administrativu a ušetřit desítky miliónů korun při samotné realizaci prvního ročníku státní maturity.

Podobný názor jako TOP 09 má také opoziční ČSSD. Senátor a stínový ministr Marcel Chládek chce s učiteli, studenty i experty probrat, aby společnou část státní maturity tvořil pouze test ověřující základy znalostí českého jazyka, cizího jazyka a matematiky. Školy by pak měly připravit profilovou část maturity, a to písemné i ústní zkoušky.


Region : Praha
Datum vložení : 15.09 09:10 - 2011

 

Pořádate nějakou akci, koncert nebo víte o tom, že se podobná akce chystá ?
Na této stránce, můžete vkládat informace o připravovaných akcích, koncertech a všech aktualit, které se týkají činnosti uměleckých škol. Tyto informace budou ihned dostupné stovkách návštěvníků denně.

Odkazy na externí stránky a články
Provozovatel nenese odpovědnost za obsah, reklamu a produkty obsažené na webových stránkách třetích stran, z toho vyplývá, že neneseme právní odpovědnost za škody vyplývající z použití odkazů na externí stránky, články či fotografie vložené 3 stranou.


Novinky, aktuality

Tvorba www prezentace pro Vaši školu


Datum : 21.02 10:19 - 2024

Nabídka pro školy

Dozvíte se více o ..

Nahlédněte do našich odkazů a dozvíte se více o portálech: Mateřské školy, Základní školy , Střední školy , Volná místa ve školství , + kompletní nabídka pro školy - vše pro školy. .

 

Napište nám rádi Vám pomůžeme s nastavením Vašeho zápisu.

Nabídka tvorby www

Tvoříme i samostatně weby. Ceny zde...

.